måndag 19 november 2012

Svampomelett

Till middag igår åt vi svampomelett. Jag blev inspererad när Mitt Kök hade frukost vecka i tv 4 förra veckan.

1 stor svampomeletter
3 champinjoner
5 skivor valfri skinka
En liten bit grön paprika
Några skivor röd lök
2 ägg
Cirka ½-1 dl mjölk
Salt
Peppar
Chiliflakes

Dela och fräs champinjoner, lök, paprika och skinka i stekpannan några minuter. Knäck 2 ägg i en bunke och häll i mjölken. Blanda försiktigt äggen, rör inte utan se bara till att äggen blandas med varandra. Häll äggblandningen i stekpannan och krydda. Låt omeletten stekas färdigt med medelvärme. Den ska nästan vara torr på ovansidan. Då är den perfekt!

Förut har jag alltid blandat allt tillsammans med äggen, och mjölken samt rört massor och stekt allt tillsammans. Men genom att steka innehållet först och bara hälla över äggen tycker jag att jag fick en annan konsistens och smak på omeletten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar