lördag 17 november 2012

Snart är det jul

Jag längtar till jul. Det är för mig en väldigt mysig högtid. Det innebär massa bakning & det gillar jag. Det är jag som står för det hembakade brödet på julafton hos min familj. Har ni något bra brödförslag? Möjligtvis har jag tänkt att baka ett focacciabröd. Har aldrig testat detta tidigare men skulle verkligen vilja. Förra året bakade jag en pomeranslimpa med alldeles för lite smak av pomerans. Ska den bakas i år igen behöver den kryddas lite extra! Pepparkakor och lussekatter ska också bakas nu om inte allt för lång tid. Än är Sam tyvärr för liten för att delta, men nästa år då kan han hjälpa mamma i köket. Det längtar jag till! När jag var liten och hjälpte mormor att baka pepparkakor första gången rullade hon små bollar av degen till mig som jag fick platta ut med hjälp av min hand. Så har jag tänkt att Sam kan göra nästa år!

Jag tänkte jag skulle baka lite mer bakverk, godis och dyligt i år. Men än vet jag inte riktigt vad jag ska hitta på. Vad brukar ni baka för något till jul?

1 kommentar:

  1. Jag bakar ju typ ALDRIG! Kanske orkar stöka lite i köket och göra glutenfria lussebullar, att ta med till Skåne där vi firar jul. Men annars har jag ingen lust, kanske blir mer sånt när vi flyttat till vårat egna :)

    SvaraRadera