måndag 15 oktober 2012

Muffinsscones

Just nu står mina muffinsscones i ugnen och gräddas. Jag hoppas att dom blir goda idag också, trixade lite med grundreceptet och tillsatte både grahamsmjöl och havregryn i degen. Ingen aning om hur resultatet kommer bli, men jag hoppas självklart på att det.

Recept för två personer:
50 gram smör
2 ½ dl vetemjöl
½ dl grahamsmjöl
1 dl fiberhavregryn
2 tsk bakpulver
en nypa salt

Blanda alla torra ingridienser i en bunke, tillsätt därefter tärningar av smöret och finfördele det i mjölblandingen. Tillsist rör du ner mjölken och klickar ut degen i 4 stora muffinsformar. Grädda på 230 grader i cirka 15 minuter.

Värme och tid i ugenen tycker jag varierar beroende på viken ugn man gräddar i. Idag bakar jag i min lilla ugn, det är en bänkugn och därför kan tiden och graderna variera lite. Man får prova sig fram genom att ta ut sconsen och se om de är klara. Se bara upp så dom inte blir brända!

1 kommentar: