torsdag 8 november 2012

Fröknäcke

Idag bakade jag ett knäckebröd hemma hos min mamma. Jag vet att hon gillar det, och uppskattar det. Det är då jag tycker att det är som roligast att baka. Receptet fick jag av min fina vän Ida. Det jag enda jag har ändrat är att jag har tillsätt salt i smeten och även flingsalt ovanpå bröden.

Fröknäcke: 
Till en plåt behöver du.. 
1 dl sesamfrön
1 dl solroskärnor
1 ½ dl pumpakärnor
1 ½ dl hela linfrön
2 dl maizena
2 dl vatten
½ dl rapsolja
En nypa salt
Flingsalt

Blanda samman alla torra ingredienser i en bunke, inte flingsaltet. Värm upp vattnet i en kastrull och häll det sedan i bunken, tillsätt även oljan. Rör runt i smeten 2-3 minuter och häll därefter upp allt på en plåt med bakplåtspapper. Placera ytterligare ett bakplåtspapper ovanför smeten för att enklare kunna trycka ut smeten på plåten. Glöm inte att ta bort det överst pappret innan plåten skall in i ugnen. Ugnen skall stå på 150 grader och brödet behöver gräddas i cirka 60 minuter. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar